DETTE MÅ DU VITE OM ENDRINGENE

Avvikling av skattetrekkskonto fra og med 2026 er en viktig endring som berører alle arbeidsgivere i Norge, og som vil kreve små, men viktige justeringer i lønnsrutiner og systemer. Fra og med 2026 skal forskuddstrekk ikke lenger betales via egen konto, men direkte til Skatteetaten.
Betaling av 6. termin for 2025 skal fortsatt gjøres fra skattetrekkskonto innen 15. januar 2026.
Men fra og med januar 2026 skal forskuddstrekk betales direkte til Skatteetaten
– senest dagen etter lønnsutbetaling.
Etter at betalingen for januar er gjennomført, kan skattetrekkskontoen avvikles eller gjøres om til en annen kontotype.
Dette skjer med den nye ordningen
Når ordningen trer i kraft må både kontonummer og rutiner for utbetaling av forskuddstrekk oppdateres i lønnssystemet.
Hvis du har lønnstjenester via Skya Regnskap vil din lønnsansvarlige håndtere dette for deg:
- Oppdatere nødvendige innstillinger og kontonummer i lønnssystemet
- Sikre at nye prosesser for utbetaling er på plass
Uansett hvor du fører regnskap må du følge opp saldo på skattetrekkskontoen og ved behov redusere den før januar 2026.
Frigjøring av midler
Etter 16. januar 2026 gjelder nye regler for frigjøring av midler:
- Beløp under 12 000 kr: Bankene vil automatisk frigi disse midlene uten søknad etter 10. april 2026.
- Beløp over 12 000 kr: Bedriften må søke om å frigi midlene fra og med 16. januar 2026 – samme rutine som tidligere.
Slik blir betaling og rapportering fremover
- Forskuddstrekk skal betales direkte til Skatteetaten senest dagen etter lønnsutbetaling.
- Forskuddstrekket betales samtidig som lønn utbetales.
- Ved ekstrakjøringer eller korreksjoner gjelder samme regler, noe som betyr at du kan ha flere betalinger til Skatteetaten per måned.
- Korreksjoner håndteres som hovedregel i neste lønnskjøring. Dersom det ikke er mulig, kan refusjon søkes fra Skatteetaten.
Dette forblir uendret
- Fristen for rapportering av A-melding er fortsatt den 5. i påfølgende måned.
- Arbeidsgiveravgift skal fortsatt betales terminvis.
Har du spørsmål?
Dette er en viktig regelendring som påvirker alle arbeidsgivere.
Vi anbefaler at du setter deg inn i ordningen i god tid, og eventuelt kontakter din regnskapsfører dersom du har spørsmål, trenger bistand til oppdatering av rutiner og systemer.
Ønsker du å kontakte oss i Skya Regnskap?
Det kan du gjøre ved å trykke på knappen under her: