Hva er skattemelding og årsregnskap? Og kan jeg gjøre det selv?
Årsoppgjøret er en viktig avslutning på regnskapsåret. I dette innlegger får du oversikt over alt du trenger å vite om årsoppgjøret, og hva det innebærer for både enkeltpersonforetak og aksjeselskaper.
Vi kan det du trenger å vite om årsoppgjøret, inkludert skattemelding, årsregnskap, noter og frister
– og ikke minst: burde du gjøre skattemeldingen og årsregnskapet selv, eller lønner det seg for deg å bruke en regnskapsfører?
Hva er et årsoppgjør?
Årsoppgjøret handler om å oppsummere og rapportere bedriftens økonomiske situasjon etter et avsluttet regnskapsår. Det består av både skattemelding og årsregnskap.
Hva er skattemelding?
Skattemeldingen gir en oversikt over selskapets skattepliktige inntekter og formue. For næringsdrivende skal den også inkludere næringsspesifikasjonen og eventuelt andre vedlegg.
Hva er årsregnskap?
Årsregnskapet er den delen av årsoppgjøret som sendes inn til Regnskapsregisteret og blir offentlig tilgjengelig. Det viser hvordan det går med bedriften, og består som regel av resultatregnskap, balanse og noter. For selskaper med revisor skal også revisjonsberetning med.
Viktige datoer for årsoppgjøret
- 31. januar er frist for levering av aksjonærregisteroppgaven.
- 1. februar er frist for å levere sammenstillingsoppgave over lønn til ansatte.
- 31. mai er frist for levering av skattemelding.
- 31. juli er frist for levering av årsregnskap.
- Utover a-melding og mva-melding. Det er mange frister for å komme ajour med et regnskapsår, alt av bilag/dokumenter/faktura må bokføres i året det gjelder.
Hvem må levere skattemelding og årsregnskap?
Skattepliktige selskaper må levere skattemelding.
Er du enkeltpersonforetak eller AS må du derfor levere skattemelding. Enkelte organisasjoner er fritatt. Den som driver virksomhet skal uoppfordret sende næringsoppgave sammen med skattemeldingen.
Regnskapspliktige (aksjeselskap mm.) skal i tillegg levere årsregnskap, som inkluderer resultatregnskap, balanse, noter og eventuelt revisjonsberetning (for selskap som har revisor).
Hva må jeg ta stiling til for selskapet mitt når jeg avslutter året?
Dette avhenger av hva slags type bedrift du driver, og om du driver et enkeltpersonforetak eller aksjeselskap. Det anbefales som minimum at du tar en titt på:
- Alle bankkontoer skal stå med riktig saldo i regnskapet per 31.12 (det samme tallet både på bankutskriften og i regnskapet)
- Dersom selskapet har varelager, må dette telles før 31.12 og ha riktig saldo med bakgrunn i kostpris
- Eventuelle kontantbeholdninger telles per 31.12
- Dersom du har utført arbeid i år, men som du ikke har fakturert enda, da skal dette avsettes i regnskapet
Regnskap Norge har en sjekkliste vi anbefaler at du tar en titt på her
Hva betyr bokføringsplikt og regnskapsplikt?
Her skiller vi blant annet mellom enkeltpersonforetak (ENK) og aksjeselskap (AS).
- Alle som leverer MVA-meldinger eller næringsoppgave er bokføringspliktige.
- Et enkeltpersonforetak med inntekt under 50 000 kr i året er unntatt fra å levere næringsoppgave, og dersom foretaket ikke leverer MVA-meldinger er du ta unntatt fra bokføringsplikten. Du må allikevel kunne dokumentere alle inntekter og kostnader, for å vise at du ikke er bokføringspliktig.
- Det vil si at ENK med inntekt over 50 000 kroner i året, er bokføringspliktige.
- Bokføringsplikt betyr at du må føre regnskap etter bokføringsreglene.
- Enkeltpersonforetak som har eiendeler verdt over 20 millioner kroner eller har ansatte som utgjør 20 årsverk er regnskapspliktige – det vil si at disse må levere et årsregnskap, som minimum består av resultat, balanse og noter.
- Alle aksjeselskaper har bokføringsplikt og regnskapsplikt, som betyr at man må føre regnskap etter bokføringsloven og bokføringsforskriften, og man må levere årsregnskap.
Hva er noter i regnskapet?
Alle som har regnskapsplikt må også utarbeide og levere noteopplysninger. Noter er ytterligere informasjon til resultat- og balansepostene. I Regnskapsloven kapittel 7 finner du minimumskravene til noteopplysninger for små foretak.
Alt i alt betyr det å utdype informasjonen når det blant annet kommer til regnskapsprinsipper, lønn, fordringer, gjeld, antall ansatte, egne aksjer, investeringer i datterselskap, lån og sikkerhetsstillelser med mer.
Tips og fallgruver til deg som ønsker å ta årsoppgjøret selv
Hva bør du kunne før du setter i gang med årsoppgjøret?
I oppstartsfasen av en ny bedrift/virksomhet er det mange som fører regnskapet selv, for å kunne spare penger. Det finnes både programmer og systemer som er tilpasset som du selvsagt kan ta i bruk.
Kort oppsummert bør du ha kontroll på frister, forståelse for regelverket, eller evnen til å sette deg inn i det. Du trenger også en viss økonomisk forståelse. Årsoppgjøret er tidkrevende, så det er lurt å sette av godt med tid – og vite når det er på tide å be om hjelp.
Husk: Det er alltid bedre å spørre en gang for mye enn en gang for lite!
Årsoppsgjøret for ENK (enkeltpersonsforetak )
Det som blant annet er viktig er at resultatet ditt skal stemme. Resultatet ditt er med på å avgjøre eventuell skatt av overskudd.
Skatten er kanskje det viktigste momentet dersom du driver et enkeltpersonforetak. Derfor er det også viktig å avstemme bank for å sjekke at alle bankkontoer står med riktig saldo i regnskapet per 31.12.
Når du har avstemt bankutskriften mot regnskapet, kontrollert disse to mot hverandre, vil du også avdekke eventuelle feil og mangler.
For eksempel: Du kan du ha bokført en leverandør-faktura du har mottatt fra en leverandør i regnskapet med feil beløp. Du kan ha glemt å få med deg en faktura fra en leverandør. Eller du kan ha glemt å få med deg inntekter som har kommet inn på bankkontoen, men som av en eller annen grunn mangler et salgsbilag/ faktura til kunden i regnskapet.
Fallgruver: Det vi oftest ser hos enkeltpersonforetak er at det er kostnader og inntekter som ikke kommer med i næringsoppgaven.
Dette kan være på grunn av manglende avstemming av bankkonto, eller at privatperson har felles bankkonto med foretaket. Dette fører igjen til en feil skatteberegning.
Vi ser også ofte at det fører med seg for lite fradrag. Manglende kunnskap betyr også ofte at skjemaer som burde vært sendt med mangler, som igjen betyr at man opplyser for lite eller feil.
Dersom regnskapet ditt ikke er veldig komplisert, og du føler deg trygg på det, kan du levere den selv.
Det går også an å få et regnskapsbyrå til å se over.
Årsoppgjøret for AS (Aksjeselskap )
For aksjeselskap er det minst like viktig å vise et riktig bilde av selskapet ut i offentligheten.
Alle balanseposter i regnskapet må derfor avstemmes. Balanseposter vil si eiendeler, gjeld og egenkapital. Eiendeler er eksempelvis:
- Maskiner.
- Utstyr
- Inventar
- Eiendom
- Aksjer
- Forskuddsbetalinger
- Bankinnskudd og kontantbeholdning
Hva kan gjeld i selskapet være?
Gjeld omfatter det virksomheten skylder, for eksempel:
- Skatt
- Arbeidsgiveravgift
- Merverdiavgift
- Leverandørgjeld
- Kassedrift
- Gjeld til banker og finansinstitusjoner
- Gjeld til eier og påløpte kostnader som feriepenger med mer
God kontroll på balansepostene betyr i stor grad god kontroll på resultatet, som igjen gir deg et riktig bilde av overskudd/ underskudd, og eventuell skatt på overskudd. Kontroll på balansepostene viser også et rettmessig og lesbart bilde av bedriften utad.
Fallgruver: Det vi ofte ser hos AS er manglende vurdering og avstemming av balanseposter. Samtidig ser vi også ofte en sammenblanding med privatøkonomien, hvor eier blant annet ikke har vært klar over at det ikke er lov å motta lån fra ditt eget AS .
I tillegg er periodisering av resultatposter viktig, det skal havne i riktig år og periode.
Midlertidige forskjeller og utsatt skatt er også noe vi ser går igjen av feil og mangler, samt dette med vurdering av eiendeler. For et AS er det viktig å levere riktige skjemaer, og huske at årsregnskapet må inkludere alle pliktige noter. Vi ser ofte at innholdet i årsregnskapet har mangler.
Vi hjelper gjerne bedriften deres med årsregnskap og skattemelding, og sørger for at det ikke oppstår unødvendige feil, mangler, tilleggsskatter og tvangsmulkt for manglende innlevering! Ansvaret ligger da hos oss, og vi har kunnskapen og kompetansen.
Årsoppgjøret kort oppsummert
En helhetlig oversikt over bedriftens økonomi
Hvert eneste år skal enkeltmannsforetak og aksjeselskaper gjøre opp for året som har gått, og dette kalles for årsoppgjør. Det handler rett og slett om å presentere bedriftens økonomiske situasjon for staten og det offentlige, og er med på å bestemme hvor mye bedriften må betale i skatt.
Årsregnskapet som sendes inn er også offentlig tilgjengelig og gjør det mulig for andre å se hvordan det går med bedriften.
3 gode tips til et ryddig årsoppgjør for neste år!
Var du sent ute sist? Med disse stegene kan du skape en rutine som gir deg bedre grunnlag når du skal dokumentere til neste årsregnskap.
- Lag deg egne frister, og hold av tid i kalenderen din.
- Skill privat og bedrift fra hverandre, og skaff deg en bedriftskonto.
- Pass på å følge opp frister gjennom hele året, eksempelvis.
Fortløpende: Fakturaer og registrering av regninger.
Hver måned: A-melding, bankavstemming, avstemme regnskap.
Annenhver måned: MVA-rapportering.